Je kunt op verschillende manieren de Isaan bereiken. Je kunt vliegen, met de trein, met de bus of met een huurauto. Ook kun je gaan liften of met de fiets naar de Isaan.
Vliegen naar de Isaan

Let op bij binnenlandse vluchten van en naar Bangkok . Er zijn verschillende luchtvaartmaatschappijen die binnenlandse vluchten naar de Isaan verzorgen. Thai Airways en Thai Vietjet vliegen vanaf Bangkok-Suvarnabhumi ten zuidoosten van Bangkok, waar ook de intercontinentale vluchten uit Europa landen.
Thai AirAsia en Nok Air vliegen vanaf Bangkok-Don Muang(DMK), de oude luchthaven ten noorden van de stad.
Er gaan pendelbussen tussen beide luchthavens in Bangkok..
Bij een transfer op Suvarnabhumi van een internationale vlucht naar een van de luchthavens in de Isaan kun je jouw bagage niet doorlabelen. Dit geldt ook voor de terugreis uit de Isaan. Je moet altijd in Bangkok jouw bagage ophalen bij de band en opnieuw inchecken bij de juiste terminal.
De Isaan heeft de volgende acht luchthavens
Buriram (BTV), vluchten Bangkok DMK
Khon Kaen (KKC), vluchten Bangkok BKK, Bangkok DMK, Chiang Mai, Phuket en Hat Yai.
Loei (LOE),vluchten Bangkok DMK
Nakhon Phanom (KOP), vluchten Bangkok DMK
Roi Et (ROI), vluchten Bangkok DMK
Sakhon Nakhon (SNO), vluchten Bangkok DMK
Ubon Ratchatani (UBP), vluchten Bangkok BKK, Bangkok DMK en Chiang Mai.
Udon Thani (UTH), vluchten Bangkok BKK, Bangkok DMK, Chiang Mai, Phuket en Hat Yai.
Op al deze luchthavens kun je een auto huren. Bij een aantal grote verhuurders kun je de auto ook op een andere luchthaven inleveren. In de Isaan In Ubon Ratchatani, Udon Thani en Khon Kaen.
De Trein naar de Isaan
SRT is de Thaise spoorwegmaatschappij: een staatbedrijf.
Vanuit Bangkok loopt de North Easteren Line naar de Isaan. Deze splitst zich in de Isaan in een tak naar Buriram, Surin en Ubon Ratchathani een tak naar Khon Kean, Udon Thani en Nong Khai.
Een nieuwe zijtak vanuit de provincie Khong Kaen naar Maha Sarakham, Rot Et, Mukdahan en Nakhon Phanom is in ontwikkeling. In Mukdahan krijgt deze spoorlijn een aansluiting naar Laos. De planning is dat in 2028 de eerste passagierstreinen gaan rijden. In 2025 was ongeveer 30% van deze spoorbaan gereed. Deze verbinding wordt geheel dubbelsporig. Met dus veel minder kans op vertragingen.

Alle treinen naar de Isaan stoppen ook in historische stad Ayutthaya, zodat je een combinatie kunt maken.
Divers comfort
Thailand kent een eerste, tweede en derde klasse. Nu is het niet zo dat alle treinen drie klassen hebben. Ordinary Trains, die overal stoppen, hebben meestal alleen maar derde en soms een tweede klasrijtuig. De Special Express-treinen hebben in de regel geen rijtuigen derde klasse. Bij de Rapid en de Express kan het per trein verschillen.
Daarnaast zijn ook tariefverschillen tussen niet-airco en airco.
Er gaan nachttreinen, waarin je redelijk comfortabel kunt slapen. In de tweede klas achter een gordijn. De benedenbedden (lower beds) zijn ruimer en kosten wat meer.
In de eerste klas zijn er twee bedden in een afsluitbare coupé. Reis je alleen, dan kun je tegen een toeslag een hele coupé reserveren. Reis je met vier mensen, bijvoorbeeld een gezin, dan kan een tussendeur tussen twee coupés geopend worden, zodat er een grotere ruimte ontstaat.
Naar de Isaan gaan alleen nieuwe treinen met bedden.
Geen alcohol in Thaise treinen
In de Rapid, de Express en de Speciaal Express is er kans op een restauratie. Het personeel komt langs op bestellingen op te nemen.
Er wordt geen alcohol geserveerd in treinen. Alcohol is verboden. In de stations wordt geen alcohol verkocht. In alle treinen stappen regelmatig verkopers met eten en drankjes in en uit.
Thaise treinen rijden op smalspoor. Op lange stukken is enkelspoor. Veel infrastructuur is verouderd, maar er wordt druk aan het spoor gewerkt. Op een paar vernieuwde stukken halen de treinen meer dan 90 kilometer, maar meestal is dit een stuk trager. Vaak zijn bussen aanzienlijk sneller dan de trein. Langdurige vertragingen van de trein komen vaak voor. Neem dus de tijd.

Kaartjes kopen en reserveren
Online-kaartjes zijn aanzienlijk duurder dan bij het loket op de stations.
Voor veel lange afstandstreinen kun je 180 dagen voor vertrek boeken. Dit kan:
1) online via de officiële website van de SRT: Lees de instructie. Neem bij vragen contact met het callcenter: 1690
2) op ieder station.
3) bij een reisbureau in Thailand. Let op de voorwaarden en de mogelijke extra kosten.
Zie de dienstregeling naar en van de Isaan.
Let op dat vertrektijden kunnen veranderen.
Treinen naar de Isaan vertrekken vanaf het nieuwe station Krung Thep Aphiwat. Dit is bij het Mochit busstation en niet ver van de grote weekend markt.
Website met veel informatie over treinen in Thailand.
On line boeken kan beter via de SRT

Over de weg naar de Isaan
De belangrijkste verbindingsweg is de Mittraphap (weg 2) van Bangkok naar de Laotiaanse grens bij Nong Khai, maar er zijn ook andere verbindingen. Ook binnen de Isaan zorgen hoofdwegen voor goede verbindingen. Steeds meer hoofdwegen worden vierbaans. Naast de highways kent Thailand ook Rural Roads met afwijkende blauwe borden voor de wegnummers. Deze wegen vallen onder een ander departement. In de Isaan zijn ook veel ongenummerde wegen.
De Bus naar de Isaan

Talrijke maatschappijen verbinden de Isaan met andere delen van Thailand.
Er zijn grote verschillen in comfort: er rijden ordinairy bussen, maar ook bijvoorbeeld first class, of V.I.P. Bussen kunnen eruit zien als een bonte kermisattractie.
Steden kunnen diverse busstations hebben. Sommige maatschappijen hebben hun eigen busstation.
De meeste bussen vertrekken in Bangkok van het noordelijk busstation Chatuchak, ook wel Mo Chit-II, of Morchit. Zie hier
De beste busmaatschappij is Nakhonchai Air Company (NAC). Met comfortable bussen. NAC heeft een eigen terminal. Zie een overzicht van hun buslijnen hier
Een andere maatschappij naar de Isaan is Sombat Tour:
Er gaan ook staatsbussen van Transport Co: